DEFINISI KALIGRAFI
Di sini selain mesej kebenaran yang terkandung,
bentuk tulisan juga harus indah. Istilah kaligrafi digunakan untuk semua jenis
tulisan, tetapi yang diketahui selama ini adalah untuk tulisan Latin. Sedangkan
yang diiktiraf sebagai tulisan kaligrafi sebenarnya hanya dua iaitu Khat
dan Tulisan
Cina.
LATAR BELAKANG IBN MUQLAH
Tokoh
kaligrafi yang mashyur ini dilahirkan pada 868 M. di Baghdad. Nama sebenarnya
ialah Abu Ali Muhamad bin Ali. Kerjayanya bermula sebagai pengutip cukai tanah
di Fars. Apabila Ibn al-Furat menjadi wazir pada 908 M, kemahiran Ibn Muqlah
semakin cerah. Beliau dilantik sebagai setiausaha petadbiran pusat. Pengetahuannya
dalam bidang geometrik banyak membantunya dalam mengubah suai tradisi
kaligrafi.
Pada awalnya murid Ibrahim
al-Syajari bertanggungjawab membentuk Ibn Muqlah menjadi ahli kaligrafi yang
mashyur. Kemashyurannya kerana berjaya menyumbangkan skrip kaligrafi yang
istimewa al-khat al-mansub’ yang kemudiaanya telah disempurnakan dengan jayanya
oleh Ibn al-Bawwab. Sumbangan Ibn Muqlah yang bermakna ialah
peraturan-peraturan menggunakan lingkungan, garisan lurus serta titik rombit
bagi melahirkan bentuk-bentuk huruf yang yang betul serta gaya enam tulisan
yang dikenali sebagai ‘Sitta’-Thuluth, Naskh, Rihan, Muhaqqah, Tauqi dan Riq’ah
yang berkekalan berabad- abad lamanya. Di tangan Ibn Muqlah khat Naskah telah mencapai kesempurnaannya.
Kedua-dua tokoh khat Naskah dengan
menentukan ukuran panjang-pendek dan jarak huruf, serta gaya dan iramanya
dengan rapi sekali. Keadah penulisan khat tersebut sebenarnya menunjukkan
penguasaan sesuatu huruf tersebut.
KEHEBATAN IBN MUQLAH
Kekuatan
peraturan huruf-huruf yang dikemukakan oleh Ibn Muqlah adalah bersandarkan
titik rombik selain keseimbangan matematik. Dalam hal ini beliau menegaskan
bahawa kalam (pena) mestilah mempunyai ciri-ciri yang membolehkan kekuatan
huruf-huruf itu menjelma. Sebagaimana yang telah dijelaskan oleh Drs. D.
Sirajuddin:
Ibn Muqlah, umpamanya memerincikan cara-cara
pemontongan kepada sifat, ukuran panjang, bentuk alas pada hujung potongan,
pembuangan salur tinta. Dengan segala ketelitian, setiap jenis tulisan telah
dirancangkan untuknya jenis-jenis kalam yang serasi menurut sentakan
masing-masing.
Ibn Muqlah juga telah menggariskan beberapa ciri
bagi menentukan sesuatu tulisan itu sebagai benar. Antara ciri itu ialah
ketepatan, keseimbangan, kesempurnaan, kepadatan serta kelancaran. Manakala
dalam mengemukakan reka letak yang baik pula memerlukan beberapa pertimbangan yang
harus diambil kira. Antaranya keselarasan dan susunan. Kesemua ciri dan
peraturan yang telah ditetapkan oleh Ibn Muqlah bukan sahaja meletakkan Ibn
Muqlah sebagai pengasas kepada seni kaligrafi rasmi bahkan kaedahnya telah
menjadi ikutan kepada peminat kaligrafi yang lain.
KARYA IBN MUQLAH
Ibn Muqlah lebih menguasai tulisan Kursif daripada tulisan
Kufi. Walau bagaimanapun tulisan Kufi masih menjadi bukti kepada umum
bahawa beliau mampu menguasainya. Beberapa karyanya ditulis dalam dua jenis
tulisan tersebut. Antara karya tulisannya dengan khat Naskah dan Thuluth
terdapat di muzium Iraq, Baghdad. Dikatakan juga sebuah mashaf Al-Quran di
masjid Sevilla Andalusia merupakan hasil karya beliau.
PENDERITAAN IBN MUQLAH
Sungguhpun kegemilangan Ibn Muqlah dalam lapangan
kaligrafi mencapai satu tahap yang menakjubkan, tetapi kehidupannya penuh
dengan tragedi yang menyayat hati. Jawatan Wazir (perdana menteri) kepada tiga
khalifah Abbasiyah iaitu Al- Muqtadir (908-32m), Al-Qahir (932-4 M) dan Radhi
(934-40 M) tidak menjamin hidupnya untuk mewah dan bahagia. Dalam kegelisahan
akibat krisis kepimpinan khalifah beliau sering difitnah dan teraniaya. Beliau
pernah ditangkap dan dipenjara selama dua tahun, sebelum dibuang negeri ke Parsi.
Kemudiaanya di fitnah lagi sehingga jawatannya
dipecat dan hartanya telah diambil. Kemuncak dari penderitaannya ialah apabila
tangan kanannya telah dipotong. Tetapi khalifah al-Radhi kemudiannya menyesal dan
meminta agar tangan Ibn Muqlah di ubati.
Dengan tangannya yang cacat itulah Ibn
meneruskan sisa-sisa kehebatannya dalam lapangan penulisan kaligrafi.
Penderitaaan Ibn Muqlah tidak berakhir disitu. Tindakan kejam ke atasnya terus
dijatuhkan oleh Ibn Raiq dengan memotong lidah beliau serta menyumbatnya ke
penjara. Sisa-sisa kehidupanya ialah dipenjara. Setelah beberapa tahun di
penjara hidup Ibn Muqlah berakhir dengan kematiannya pada tahun 940 M/328 H. Kegemilangannya
tidak pula menenggelamkan seluruh kegemilangan kaligrafi yang telah dirintis.
PEWARIS
KALIGRAFI
Ibn Muqlah meninggalkan murid-murid dan
pengikut-pengikut yang meneruskan kegiatan kesenian kaligrafi islam di tengah-tengah
kemashyuran gurunya. Antara murid-muridnya yang terkenal ialah Ibn al-Simsimny
(415 H.) dan Ibn Asad al-Ghafigi (410 H) yang melahirkan muridnya yang terkenal
Abu Hasan Ali bin Hilal (Ibn al-Bawwab)
No comments:
Post a Comment