Usman Awang atau nama sebenarnya adalah Wan Osman
Wan Awang. Beliau telah menukar namanya
kepada Usman Awang. Usman Awang dikenali juga dengan nama penanya iaitu Tongkat
Warrant. Pendidikan yang diterima oleh Usman Awang hanya setakat sekolah
Melayu. Situasi dan keluarganya yang miskin tidak membolehkan beliau untuk
meneruskan pendidikannya. Beliau disekolahkan di Kuala Sedili (1936), Mersing
(1937), dan Bandar Maharani (1940) hingga lulus darjah enam. Semasa pendudukan
Jepun di Tanah Melayu pada tahun 1942, Usman Awang menjadi petani di Segamat.
Tidak lama kemudian beliau menjadi buruh paksa Jepun dan selama enam bulan di
Singapura, beliau berjaya melepaskan diri dan pulang ke Segamat.
Usman Awang pernah menjadi "budak
pejabat" di Pejabat Tali Air Segamat dalam zaman Jepun dan kemudiannya
memasuki Pasukan Polis Jepun (Botai), tetapi selepas beberapa minggu menjalani
latihan, Jepun menyerah kalah. Usman Awang menjadi anggota polis apabila
Inggeris kembali memerintah Tanah Melayu pada tahun 1946. Beliau menjalani
latihan di Johor Bharu sebelum menjalankan tugasnya di Melaka. Pada tahun 1951,
beliau meletakkan jawatannya sebagai anggota polis dan berhijrah ke Singapura
bersama-sama Jamil Sulung. Di Singapura, Usman diterima bekerja sebagai pembaca
pruf dengan Melayu Raya selama enam bulan, kemudian menjadi pemberita sebelum
menjadi sidang pengarang Mingguan Melayu.
Pada tahun 1952, Usman Awang ditawarkan bekerja
dengan Utusan Melayu, sebagai sidang pengarang akhbar Utusan Kanak-kanak,
kemudian diangkat menjadi pengarang akhbar Utusan Zaman dan Majalah Mastika.
Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, Utusan Melayu berpindah ke Kuala
Lumpur, dan Usman Awang turut serta dalam memegang jawatan yang sama. Akibat
peristiwa pemogokan Utusan Melayu dalam tahun 1961 Usman Awang berhenti dari
Utusan Melayu dan terpaksa menganggur buat beberapa waktu.
Pada tahun 1962, Usman diterima bekerja dengan
Penerbitan Federal dan setahun kemudian berkhidmat pula dengan Dewan Bahasa dan
Pustaka, mula-mula sebagai sidang pengarang Dewan Bahasa, dan kemudian
pengarang Dewan Masyarakat, Dewan Sastera dan Dewan Budaya. Jawatan beliau di
Dewan Bahasa dan Pustaka ialah sebagai Pegawai Penyelidik Kanan, Bahagian
Pembinaan dan Pengembangan Sastera. Mulai Mei 1982, beliau turut menjadi Ketua
Bahagian ini sehingga bersara pada bulan Julai 1985. Kemunculan Usman Awang
sebagai seorang penulis dalam tahun 1948 menempatkannya sebaris dengan
penulis-penulis Melayu yang sedang giat memperkata masalah masyarakat terutama
tentang kemiskinan, tekanan penjajah dan ancaman akibat kedatangan orang-orang
asing.
Melalui puisi yang telah dihasilkan oleh Usman Awang,
antara pemikiran yang dapat dilihat melalui penghasilan puisinya ialah Usman
Awang sebagai pemikir yang dididik oleh pengalaman. Pandangan dan pendapatnya
terhadap kehidupan bermula daripada jiwanya yang perasa. Pemikiran Usman Awang
di dalam puisinya bermula dengan pengalaman. Beliau merupakan seorang yang
terdidik oleh pengalaman hidupnya sejak beliau kecil lagi. Usman Awang lebih
dekat untuk merasai kepayahan masyarakatnya. Latar belakang kelahiran dan
kekeluargaan telah membentuk pandangannya tentang hidup. Berdasarkan
kehidupannya yang dilahirkan sebagai anak nelayan, hidupnya yang mengalami
kesempitan dan kesusahan membuatkannya menjadi seorang yang kuat semangat dan
ingin mengubah nasib hidupnya. Lalu, beliau menulis puisinya berdasarkan
pengalaman hidupnya yan pernah dialami. Penglibatan Usman Awang secara langsung
dalam lapangan penulisan dan pandangan serta kesedaran politik yang dimiliki,
menjadikannya orang yang tegas dengan pendirian bahawa sastera boleh memainkan
peranan dalam membela nasib rakyat. Sejak mula, Usman Awang telah menyatakan
sikap untuk berusaha membina bahasa dan kesusasteraan yang diyakini merupakan
alat penting bagi pembinaan masyarakat.
Selain itu, pemikiran dalam puisi Usman Awang juga
melihatkan bentuk puisinya yang berjejak kepada tanah subur kesusasteraan
tradisional tetapi selalu diperbaharui untuk ekspresi zamannya. Bentuk-bentuk
puisi Usman awang ialah ranting-ranting baru yang tumbuh langsung dari akar
sastera Melayu lama. Dari antara penyair kita Usman Awanglah yang terakrab
sekali dengan tradisi yang tua lagi pelbagai itu. Beliau memperlihatkan
kepekaan yang alamiah lagi halus terhadap pantun, syair, mantera, yang juga
telah memasuki dan menjadi sebahagian dari peribadi sasteranya. Dengan kepekaan
yang sama juga beliau telah menggunakannya kembali dalam pelbagai cara dan
penyesuaian untuk dipadankan kepada zaman moden. Malah melalui suatu kajian
perkembangan bentuk-bentuk karya Usman Awang kita dapat menggalur alir
modenisasi dalam puisi Malaysia dan masyarakat Melayu umumnya, melalui suasana
jiwa yang dibawakan oleh penyair itu.
Dalam tahun 1948 hingga awal 1950-an sajak-sajak
Usman memperdengarkan dengan jelas sekali nada, suara, irama dan pergerakan
baris yang mendengungkan kembali dengan setia dan jujur sifat dan peribadi
puisi Melayu lama. Yang sering Usman Awang ungkapkan ialah unsur-unsur bentuk
dan di dalam bunyi dan sanjak-sanjak pantun serta syair. Oleh itu dalam
sajak-sajak “Jiwa Hamba”, “Gadis Suci” dan “Kami Tetap Bekerja” beberapa unsur
bentuk (walaupun biasanya tidak keseluruhannya) dikutip dan diadunkan kembali.
Kadang-kadang terdapat jumlah baris yang sama dengan pantun, seperti dalam
“Jiwa Hamba”, tetapi yang selalu terdapat adalah pemadanan bentuk lama yang
telah disesuaikan buat keperluan semasa.
Di samping itu, antara pemikiran lain Usman Awang
dalam puisinya ialah cara Usman Awang melenturkan bahasa Melayu untuk suatu
suara khusus yang dapat pula mengungkapkan pelbagai suasana hati atau situasi
bangsanya, dari yang merdu-pantun dalam puisi awalnya hinggalah kepada
sinis-kota dalam karya-karya terakhirnya. Bentuk pantun sahaja sudah menawan
hati. Dan meskipun ia kadangkala berisi bayangan atau kiasan namun ia mudah
ditangkap dan dimengertikan kerana bahasa yang digunakan untuk pantun adalah
dari kata-kata yang terdapat dalam kehidupan hari-hari. Pada pantun bukan saja
dipelajari suatu bentuk yang indah dan padat, tetapi suatu falsafah pemilihan.
Usman memilih bentuk rakyat, yang katanya mudah dimengertikan dan sudah pun
lama menjadi alat ucapan dan pemikirannya. Dengan memilih bentuk ini beliau
memilih untuk mendekati dirinya kepada rakyat. Dan penyair berkembang dengan
pemilihan ini.
Kekuatan puisi-puisi Usman Awang bukan sahaja
terletak dari segi tema, perutusan atau mesej. Bentuk karya Usman Awang penting
kerana bukan sahaja pada keseniannya tetapi juga sebagai penyampai pemikiran.
Pengkaji mendapati mulanya bentuk puisi-puisi Usman Awang banyak dipengaruhi
oleh pantun pada tahun-tahun selepas Perang Dunia Kedua menjadi bentuk
terpenting. Seterusnya beliau menyesuaikan bentuk ini dengan zamannya yang
sedang berubah dan dengan persoalannya yang semakin berkembang. Beliau
dikatakan berjaya menyesuaikan bentuk tradisional ini dengan zaman peribadinya.
Para pengkaji mendapati sumber bahasa Usman Awang ialah bahasa yang berpusat
kepada pantun, tetapi ditambah juga dengan bahasa-bahasa syair, gurindam,
hikayat dan juga bahasa puisi yang digunakan dalam tahun 1930-an. Di dalam
berkarya, Usman Awang lazimnya menggunakan bahasa yang lembut dan memberi kesan
yang mesra. Usman dianggap sebagai pengguna bahasa yang berupaya menghindar
diri daripada pengaruh negatif bahasa asing. Beliau meletakkan bahasa yang
bersih sebagai unggul sasteranya berdasarkan kemurniaan bahasa Melayu di dalam
karya klasik Melayu. Usman Awang dikatakan satu-satunya penyair yang
mempraktikkan ungkapan bahasa jiwa bangsa. Dengan ketiadaan bahasa kasar, keras
atau kesan pada karya-karyanya, Usman Awang berupaya untuk menyampaikan
mesejnya secara tidak langsung atau dalam kiasan, kadang-kadang halus dan
tersembunyi.
Tetapi Usman Awang juga berubah dengan suasana
zamannya. Apabila rakyat mulai bebas dengan unsur-unsur verse libre mendapat sambutan, maka Usman Awang juga berubah,
walaupun perlahan-lahan mempercayai bahawa puisi menjadi sebahagian dari
seluruh masyarakatnya dan penyair harus peka kepadanya oleh kerana ia
memperjuangkan masyarakat itu. Usman bergerak dan berubah dengan keperluannya.
Dalam karya-karya beliau pada tahun 1950-an Usman Awang membawakan pelbagai
pengalaman masyarakat dan kehalusan tradisi lama Melayu. Beliau selalu sedar
bahawa bentuk yang dihasilkan haruslah dinamis, hidup dan berkembang menyaingi
masyarakatnya. Puisi berinteraksi dan mentafsir kenyataan. Kesedaran ini diperlihatkan
juga dalam membuat perubahan suku kata dan irama sajak-sajaknya. Tradisi
memberinya akar Melayu, tetapi udara dunia menumbuhkan pucuk-pucuk segar yang
diterimanya dengan kesyukuran. Di antara kajian-kajian bentuknya, terdapat
beberapa buah sajak yang padat kental dan kecil yang menurunkan lenggang lapang
lagu lama kepada kesedaran terhadap inti kata dan pusat makna. Suatu contoh
yang baik adalah “Dato Onn”, tetapi kesedihan itu dipendam bagai dalam dada
pahlawan yang kental akan kenyataan- tiada rayuan dan tiada rintihan seperti
yang kita lihat dalan sajak “Ke Makam Bunda” misalnya.
Antara pemikiran lain dalam puisi Usman Awang
ialah kemarahannya dan luahan hatinya disampaikan dalam bentuk penulisan. Usman
Awang penting sebagai kritikawan sosial/politik untuk Malaysia, terutama pada
zaman yang jarang menimbulkan pemikiran yang berani mengucapkan isi hatinya.
Bertambah penting pula beliau apabila kritikannya dipancarkan kepada kenyataan
yang difahami dengan rasa manusianya. Usman tidak pernah terheret ke dalam
politik sempit atau dunia slogan yang mengulangi kata-kata kosong. Beliau
selalu berusaha untuk melihat dari perspektif yang adil, menyebelahi manusia
yang tidak dapat menyatakan masalah mereka dan menghukum penindas. Tradisi
Melayu lama adalah teras karya Usman, bukan saja dalam bentuknya tetapi juga
dalam caranya menyampaikan gambaran, perasaan dan pendapatnya. Teknik-teknik
puisi yang sering kita temui dalam sastera lama juga kita temui dalam puisi
Usman Awang, terutama yang berhubungan dengan sifat-sifat lisannya.
Seperti pada penyair tradisional, pada Usman Awang
bahasa adalah alat magis, yang dapat mempengaruhi pembaca/pendengar dan dapat
dirubah perasaan dan pemikirannya oleh penyair. Dalam puisi awal Usman Awang
kuasa bahasa ini datang dari nada yang rendah, beralun lembut dan harmonis.
Contohnya pengenalan dalam “Gadis Ayat Suci” misalnya,
Suara yang manis dalam bisik daun-daun,
Beralun lagu Tuhan di sayap angin malam,
Redup menyusup di bawah langit bertirai sepi,
Gadis tetangga (simpatiku pada matanya yang buta)
Dari sinar hatinya membaca ayat-ayat suci
Beralun lagu Tuhan di sayap angin malam,
Redup menyusup di bawah langit bertirai sepi,
Gadis tetangga (simpatiku pada matanya yang buta)
Dari sinar hatinya membaca ayat-ayat suci
Dalam usaha Usman Awang menyampaikan pemikiran di
dalam puisinya, Usman Awang juga cuba menyampaikan pemikirannya melalui pemilihan
tema yang seringkali mengangkat golongan masyarakat yang tertindas dan malang.
Usaha menyampaikan tema itu dari jiwanya yang peka, yang lekas tersentuh dengan
keadaan dan kejadian yang menyayat hatinya. Tetapi ini tidak bererti bahawa
Usman Awang cuma menggunakan kekuatan emosinya sahaja untuk menggambarkan
keadaan dan persoalan hidup yang malang itu. Beliau juga menyoroti
masalah-masalah itu daripada segi intelektual, membangkitkan implikasi
sosiologi, politik, peraturan hidup sosial yang tidak seimbang. Pada mulanya
dia melihat masalah-masalah di sekitar tanah airnya, di sekitar alam yang
terdekat dengannya Usman Awang menceritakan kisah Nelayan, Kaum Buruh, Penjual Air Btau, Penjual Pisang di Kaki Lima
atau Pak Utih secara terus terang.
Kemudiannya beliau mula melihat masalah ini dari satu sudut yang lebih besar,
mencakupi manusia di seluruh dunia, orang kulit hitam di Amerika Syarikat dan
sebagainya dan melihat penindasan secara lebih sofistikated.
Kesimpulannya, Usman Awang telah meluahkan segala
pemikirannya dalam hasil puisi yang telah dihasilkan. Beliau meluahkan
pemikirannya dengan menjadi pemikir yang dididik oleh pengalaman, puisinya
selalu berjejak kepada tanah kesuburan tradisional, pemikiran dan cara Usman
Awang melenturkan bahasa, menyampaikan sindiran dan kemarahan dalam bentuk
karya serta pemikiran berkaitan tema yang mengangkat golongan masyarakat yang
tertindas. Usahanya untuk menemukan suara yang sesuai dengan pendirian dan
masyarakatnya yang selalu berubah-ubah dalam melalui tahap modenisasi di
Malaysia. Terdapat tiga tahap besar dalam perkembangan dan pemikiran bentuk
karya Usman Awang. Pertama ialah tahap awalnya yang membawakan unsur-unsur
puisi lama secara jelas dan setia, kedua ialah suatu zaman yang panjang, yang
ditandai oleh pelbagai eksperimen penyesuaian dan percubaan cara berbicara dan
akhir sekali penemuan suatu bentuk yang agak stabil pada tahun-tahun 1970-an
dan dihalusi lagi pada tahun-tahun 1980-an.
No comments:
Post a Comment