Tuesday, 20 May 2014

USMAN AWANG DAN PEMIKIRAN DALAM PUISINYA

Usman Awang atau nama sebenarnya adalah Wan Osman Wan Awang. Beliau  telah menukar namanya kepada Usman Awang. Usman Awang dikenali juga dengan nama penanya iaitu Tongkat Warrant. Pendidikan yang diterima oleh Usman Awang hanya setakat sekolah Melayu. Situasi dan keluarganya yang miskin tidak membolehkan beliau untuk meneruskan pendidikannya. Beliau disekolahkan di Kuala Sedili (1936), Mersing (1937), dan Bandar Maharani (1940) hingga lulus darjah enam. Semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu pada tahun 1942, Usman Awang menjadi petani di Segamat. Tidak lama kemudian beliau menjadi buruh paksa Jepun dan selama enam bulan di Singapura, beliau berjaya melepaskan diri dan pulang ke Segamat.

Usman Awang pernah menjadi "budak pejabat" di Pejabat Tali Air Segamat dalam zaman Jepun dan kemudiannya memasuki Pasukan Polis Jepun (Botai), tetapi selepas beberapa minggu menjalani latihan, Jepun menyerah kalah. Usman Awang menjadi anggota polis apabila Inggeris kembali memerintah Tanah Melayu pada tahun 1946. Beliau menjalani latihan di Johor Bharu sebelum menjalankan tugasnya di Melaka. Pada tahun 1951, beliau meletakkan jawatannya sebagai anggota polis dan berhijrah ke Singapura bersama-sama Jamil Sulung. Di Singapura, Usman diterima bekerja sebagai pembaca pruf dengan Melayu Raya selama enam bulan, kemudian menjadi pemberita sebelum menjadi sidang pengarang Mingguan Melayu.

Pada tahun 1952, Usman Awang ditawarkan bekerja dengan Utusan Melayu, sebagai sidang pengarang akhbar Utusan Kanak-kanak, kemudian diangkat menjadi pengarang akhbar Utusan Zaman dan Majalah Mastika. Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, Utusan Melayu berpindah ke Kuala Lumpur, dan Usman Awang turut serta dalam memegang jawatan yang sama. Akibat peristiwa pemogokan Utusan Melayu dalam tahun 1961 Usman Awang berhenti dari Utusan Melayu dan terpaksa menganggur buat beberapa waktu.

Pada tahun 1962, Usman diterima bekerja dengan Penerbitan Federal dan setahun kemudian berkhidmat pula dengan Dewan Bahasa dan Pustaka, mula-mula sebagai sidang pengarang Dewan Bahasa, dan kemudian pengarang Dewan Masyarakat, Dewan Sastera dan Dewan Budaya. Jawatan beliau di Dewan Bahasa dan Pustaka ialah sebagai Pegawai Penyelidik Kanan, Bahagian Pembinaan dan Pengembangan Sastera. Mulai Mei 1982, beliau turut menjadi Ketua Bahagian ini sehingga bersara pada bulan Julai 1985. Kemunculan Usman Awang sebagai seorang penulis dalam tahun 1948 menempatkannya sebaris dengan penulis-penulis Melayu yang sedang giat memperkata masalah masyarakat terutama tentang kemiskinan, tekanan penjajah dan ancaman akibat kedatangan orang-orang asing.

Melalui puisi yang telah dihasilkan oleh Usman Awang, antara pemikiran yang dapat dilihat melalui penghasilan puisinya ialah Usman Awang sebagai pemikir yang dididik oleh pengalaman. Pandangan dan pendapatnya terhadap kehidupan bermula daripada jiwanya yang perasa. Pemikiran Usman Awang di dalam puisinya bermula dengan pengalaman. Beliau merupakan seorang yang terdidik oleh pengalaman hidupnya sejak beliau kecil lagi. Usman Awang lebih dekat untuk merasai kepayahan masyarakatnya. Latar belakang kelahiran dan kekeluargaan telah membentuk pandangannya tentang hidup. Berdasarkan kehidupannya yang dilahirkan sebagai anak nelayan, hidupnya yang mengalami kesempitan dan kesusahan membuatkannya menjadi seorang yang kuat semangat dan ingin mengubah nasib hidupnya. Lalu, beliau menulis puisinya berdasarkan pengalaman hidupnya yan pernah dialami. Penglibatan Usman Awang secara langsung dalam lapangan penulisan dan pandangan serta kesedaran politik yang dimiliki, menjadikannya orang yang tegas dengan pendirian bahawa sastera boleh memainkan peranan dalam membela nasib rakyat. Sejak mula, Usman Awang telah menyatakan sikap untuk berusaha membina bahasa dan kesusasteraan yang diyakini merupakan alat penting bagi pembinaan masyarakat.

Selain itu, pemikiran dalam puisi Usman Awang juga melihatkan bentuk puisinya yang berjejak kepada tanah subur kesusasteraan tradisional tetapi selalu diperbaharui untuk ekspresi zamannya. Bentuk-bentuk puisi Usman awang ialah ranting-ranting baru yang tumbuh langsung dari akar sastera Melayu lama. Dari antara penyair kita Usman Awanglah yang terakrab sekali dengan tradisi yang tua lagi pelbagai itu. Beliau memperlihatkan kepekaan yang alamiah lagi halus terhadap pantun, syair, mantera, yang juga telah memasuki dan menjadi sebahagian dari peribadi sasteranya. Dengan kepekaan yang sama juga beliau telah menggunakannya kembali dalam pelbagai cara dan penyesuaian untuk dipadankan kepada zaman moden. Malah melalui suatu kajian perkembangan bentuk-bentuk karya Usman Awang kita dapat menggalur alir modenisasi dalam puisi Malaysia dan masyarakat Melayu umumnya, melalui suasana jiwa yang dibawakan oleh penyair itu.

Dalam tahun 1948 hingga awal 1950-an sajak-sajak Usman memperdengarkan dengan jelas sekali nada, suara, irama dan pergerakan baris yang mendengungkan kembali dengan setia dan jujur sifat dan peribadi puisi Melayu lama. Yang sering Usman Awang ungkapkan ialah unsur-unsur bentuk dan di dalam bunyi dan sanjak-sanjak pantun serta syair. Oleh itu dalam sajak-sajak “Jiwa Hamba”, “Gadis Suci” dan “Kami Tetap Bekerja” beberapa unsur bentuk (walaupun biasanya tidak keseluruhannya) dikutip dan diadunkan kembali. Kadang-kadang terdapat jumlah baris yang sama dengan pantun, seperti dalam “Jiwa Hamba”, tetapi yang selalu terdapat adalah pemadanan bentuk lama yang telah disesuaikan buat keperluan semasa.

Di samping itu, antara pemikiran lain Usman Awang dalam puisinya ialah cara Usman Awang melenturkan bahasa Melayu untuk suatu suara khusus yang dapat pula mengungkapkan pelbagai suasana hati atau situasi bangsanya, dari yang merdu-pantun dalam puisi awalnya hinggalah kepada sinis-kota dalam karya-karya terakhirnya. Bentuk pantun sahaja sudah menawan hati. Dan meskipun ia kadangkala berisi bayangan atau kiasan namun ia mudah ditangkap dan dimengertikan kerana bahasa yang digunakan untuk pantun adalah dari kata-kata yang terdapat dalam kehidupan hari-hari. Pada pantun bukan saja dipelajari suatu bentuk yang indah dan padat, tetapi suatu falsafah pemilihan. Usman memilih bentuk rakyat, yang katanya mudah dimengertikan dan sudah pun lama menjadi alat ucapan dan pemikirannya. Dengan memilih bentuk ini beliau memilih untuk mendekati dirinya kepada rakyat. Dan penyair berkembang dengan pemilihan ini.

Kekuatan puisi-puisi Usman Awang bukan sahaja terletak dari segi tema, perutusan atau mesej. Bentuk karya Usman Awang penting kerana bukan sahaja pada keseniannya tetapi juga sebagai penyampai pemikiran. Pengkaji mendapati mulanya bentuk puisi-puisi Usman Awang banyak dipengaruhi oleh pantun pada tahun-tahun selepas Perang Dunia Kedua menjadi bentuk terpenting. Seterusnya beliau menyesuaikan bentuk ini dengan zamannya yang sedang berubah dan dengan persoalannya yang semakin berkembang. Beliau dikatakan berjaya menyesuaikan bentuk tradisional ini dengan zaman peribadinya. Para pengkaji mendapati sumber bahasa Usman Awang ialah bahasa yang berpusat kepada pantun, tetapi ditambah juga dengan bahasa-bahasa syair, gurindam, hikayat dan juga bahasa puisi yang digunakan dalam tahun 1930-an. Di dalam berkarya, Usman Awang lazimnya menggunakan bahasa yang lembut dan memberi kesan yang mesra. Usman dianggap sebagai pengguna bahasa yang berupaya menghindar diri daripada pengaruh negatif bahasa asing. Beliau meletakkan bahasa yang bersih sebagai unggul sasteranya berdasarkan kemurniaan bahasa Melayu di dalam karya klasik Melayu. Usman Awang dikatakan satu-satunya penyair yang mempraktikkan ungkapan bahasa jiwa bangsa. Dengan ketiadaan bahasa kasar, keras atau kesan pada karya-karyanya, Usman Awang berupaya untuk menyampaikan mesejnya secara tidak langsung atau dalam kiasan, kadang-kadang halus dan tersembunyi.

Tetapi Usman Awang juga berubah dengan suasana zamannya. Apabila rakyat mulai bebas dengan unsur-unsur verse libre mendapat sambutan, maka Usman Awang juga berubah, walaupun perlahan-lahan mempercayai bahawa puisi menjadi sebahagian dari seluruh masyarakatnya dan penyair harus peka kepadanya oleh kerana ia memperjuangkan masyarakat itu. Usman bergerak dan berubah dengan keperluannya. Dalam karya-karya beliau pada tahun 1950-an Usman Awang membawakan pelbagai pengalaman masyarakat dan kehalusan tradisi lama Melayu. Beliau selalu sedar bahawa bentuk yang dihasilkan haruslah dinamis, hidup dan berkembang menyaingi masyarakatnya. Puisi berinteraksi dan mentafsir kenyataan. Kesedaran ini diperlihatkan juga dalam membuat perubahan suku kata dan irama sajak-sajaknya. Tradisi memberinya akar Melayu, tetapi udara dunia menumbuhkan pucuk-pucuk segar yang diterimanya dengan kesyukuran. Di antara kajian-kajian bentuknya, terdapat beberapa buah sajak yang padat kental dan kecil yang menurunkan lenggang lapang lagu lama kepada kesedaran terhadap inti kata dan pusat makna. Suatu contoh yang baik adalah “Dato Onn”, tetapi kesedihan itu dipendam bagai dalam dada pahlawan yang kental akan kenyataan- tiada rayuan dan tiada rintihan seperti yang kita lihat dalan sajak “Ke Makam Bunda” misalnya.

Antara pemikiran lain dalam puisi Usman Awang ialah kemarahannya dan luahan hatinya disampaikan dalam bentuk penulisan. Usman Awang penting sebagai kritikawan sosial/politik untuk Malaysia, terutama pada zaman yang jarang menimbulkan pemikiran yang berani mengucapkan isi hatinya. Bertambah penting pula beliau apabila kritikannya dipancarkan kepada kenyataan yang difahami dengan rasa manusianya. Usman tidak pernah terheret ke dalam politik sempit atau dunia slogan yang mengulangi kata-kata kosong. Beliau selalu berusaha untuk melihat dari perspektif yang adil, menyebelahi manusia yang tidak dapat menyatakan masalah mereka dan menghukum penindas. Tradisi Melayu lama adalah teras karya Usman, bukan saja dalam bentuknya tetapi juga dalam caranya menyampaikan gambaran, perasaan dan pendapatnya. Teknik-teknik puisi yang sering kita temui dalam sastera lama juga kita temui dalam puisi Usman Awang, terutama yang berhubungan dengan sifat-sifat lisannya.

Seperti pada penyair tradisional, pada Usman Awang bahasa adalah alat magis, yang dapat mempengaruhi pembaca/pendengar dan dapat dirubah perasaan dan pemikirannya oleh penyair. Dalam puisi awal Usman Awang kuasa bahasa ini datang dari nada yang rendah, beralun lembut dan harmonis. Contohnya pengenalan dalam “Gadis Ayat Suci” misalnya,
Suara yang manis dalam bisik daun-daun,
Beralun lagu Tuhan di sayap angin malam,
Redup menyusup di bawah langit bertirai sepi,
Gadis tetangga (simpatiku pada matanya yang buta)
Dari sinar hatinya membaca ayat-ayat suci

Dalam usaha Usman Awang menyampaikan pemikiran di dalam puisinya, Usman Awang juga cuba menyampaikan pemikirannya melalui pemilihan tema yang seringkali mengangkat golongan masyarakat yang tertindas dan malang. Usaha menyampaikan tema itu dari jiwanya yang peka, yang lekas tersentuh dengan keadaan dan kejadian yang menyayat hatinya. Tetapi ini tidak bererti bahawa Usman Awang cuma menggunakan kekuatan emosinya sahaja untuk menggambarkan keadaan dan persoalan hidup yang malang itu. Beliau juga menyoroti masalah-masalah itu daripada segi intelektual, membangkitkan implikasi sosiologi, politik, peraturan hidup sosial yang tidak seimbang. Pada mulanya dia melihat masalah-masalah di sekitar tanah airnya, di sekitar alam yang terdekat dengannya Usman Awang menceritakan kisah Nelayan, Kaum Buruh, Penjual Air Btau, Penjual Pisang di Kaki Lima atau Pak Utih secara terus terang. Kemudiannya beliau mula melihat masalah ini dari satu sudut yang lebih besar, mencakupi manusia di seluruh dunia, orang kulit hitam di Amerika Syarikat dan sebagainya dan melihat penindasan secara lebih sofistikated.


Kesimpulannya, Usman Awang telah meluahkan segala pemikirannya dalam hasil puisi yang telah dihasilkan. Beliau meluahkan pemikirannya dengan menjadi pemikir yang dididik oleh pengalaman, puisinya selalu berjejak kepada tanah kesuburan tradisional, pemikiran dan cara Usman Awang melenturkan bahasa, menyampaikan sindiran dan kemarahan dalam bentuk karya serta pemikiran berkaitan tema yang mengangkat golongan masyarakat yang tertindas. Usahanya untuk menemukan suara yang sesuai dengan pendirian dan masyarakatnya yang selalu berubah-ubah dalam melalui tahap modenisasi di Malaysia. Terdapat tiga tahap besar dalam perkembangan dan pemikiran bentuk karya Usman Awang. Pertama ialah tahap awalnya yang membawakan unsur-unsur puisi lama secara jelas dan setia, kedua ialah suatu zaman yang panjang, yang ditandai oleh pelbagai eksperimen penyesuaian dan percubaan cara berbicara dan akhir sekali penemuan suatu bentuk yang agak stabil pada tahun-tahun 1970-an dan dihalusi lagi pada tahun-tahun 1980-an. 

No comments:

Post a Comment