Menurut
buku Penghayatan Antologi Sehijau Warna
Daun hasil karya Othman Puteh, Ali Majod dan Sharif Putera, pantun ialah
puisi asli milik masyarakat Melayu di Nusantara. Pantun muncul lebih awal
daripada jenis puisi yang lain. Pantun ialah karangan berangkap yang terdiri
daripada dua bahagian, iaitu bahagian pembayang atau sampiran dan bahagian
maksud. Pantun seringkali dikaitkan dengan masyarakat Melayu kerana penggunaan
pantun yang meluas dalam masyarakat Melayu itu sendiri hinggakan wujud
tanggapan bahawa pantun merupakan cerminan bagi kehidupan masyarakat Melayu. Pantun
yang seringkali dikatakan sebagai cerminan masyarakat Melayu boleh diselidiki
menerusi keserlahan pemikiran masyarakat Melayu. Ini kerana dengan cerminan
pantun dalam masyarakat Melayu adalah refleks daripada kehidupan masyarakat
Melayu itu sendiri.
Pemikiran
orang Melayu merupakan salah satu daripada cerminan masyarakat Melayu. Melalui
pantun yang dihasilkan oleh orang Melayu bukan hanya untuk sekadar pembinaan
struktur ayat tetapi pantun yang dihasilkan membawa pemikiran-pemikiran yang
tersirat dan perlu difahami oleh masyarakat. Pemikiran yang dibawa ke dalam
pantun ini adalah bagaimana masyarakat Melayu itu berfikir, bertindak dan
melaksanakan sesuatu keputusan. Lalu, segala pemikiran ini dibawa ke dalam
bentuk pantun untuk diterjemahkan pemikiran dan cara berfikir masyarakat Melayu
yang amat mendalam, kreatif dan kritis. Di dalam pantun ini juga, masyarakat
Melayu meluahkan emosi dan perasaan mereka. Contohnya, tentang luahan perasaan
sayang, cinta dan kasih ke dalam bentuk pantun. Maka, pemikiran dan emosi itu
datangnya daripada persekitaran atau perkara yang benar-benar berlaku dalam
masyarakat lalu diadaptasikan ke dalam bentuk pantun yang membawa kepada cerminan
gaya hidup masyarakat Melayu yang penuh sopan dan tertib.
Di
samping itu juga, pemikiran orang Melayu sebagai cerminan orang Melayu juga
menguji ketangkasan berfikir. Terdapat juga pantun-pantun yang berupa teka-teki
untuk menguji ketangkasan berfikir di samping menghiburkan hati. Contohnya,
pantun teka-teki ini amat popular di Sabah iaitu di bandaraya Kota Kinabalu.
Soalan yang berbentuk pantun akan mengemukakan rima akhir yang sama iaitu
a,a,a,a. Lalu, mereka akan diberi peluang untuk menjawab soalan di dalam bentuk
pantun tersebut. Pantun teka-teki ini dianggap sebagai pantun yang berbentuk
hiburan, kegiatan riadah minda, mencabar pemikiran sambil memerah otak berfikir
untuk meneka jawapan. Contoh pantun teka-teki adalah seperti di bawah :
Haiwan tidak terbang,
Di tanah dia bersarang,
Biar ada melanggar,
Tidak takut jatuh.
Di tanah dia bersarang,
Biar ada melanggar,
Tidak takut jatuh.
Jawapan : Lipan
Selain
itu, pantun yang menjadi hiburan dan jenaka juga adalah cerminan masyarakat
Melayu. Hal ini demikian kerana masyarakat Melayu dahulu melahirkan perasaan
riang ria iaitu jenaka melalui pantun. Misalnya, kanak-kanak menggunakan pantun
ketika bermain. Manakala, bagi orang dewasa pula mereka berpantun untuk
menghiburkan hati setelah penat bekerja. Bahkan, kadangkala mereka akan
berbalas-balas pantun. Daripada hiburan ini, masyarakat Melayu yang seharian
bekerja melarikan diri daripada penat lelah, kesibukan kerja di siang hari
dengan menjadikan pantun sebagai medium hiburan utama pada zaman dahulu. Melalui
pantun yang dijadikan hiburan dan jenaka ini, dalam setiap baris-baris pantun
ini mempunyai unsur-unsur kelucuan yang bertujuan untuk menghiburkan hati
setelah penat membanting tulang. Golongan ini akan memasukkan unsur-unsur alam
iaitu tumbuhan dan haiwan atau yang berkaitan dengan bidang pekerjaan mereka
dalam memberi perlambangan kepada pantun mereka. Ini dapat dibuktikan bahawa
pantun yang menjadi hiburan dan jenaka adalah sebagai cerminan orang Melayu
seperti di bawah:
Mari pasang pelita,
Pelita dekat unggun,
Daripada duduk saja
Mari kita lawan berpantun.
Pelita dekat unggun,
Daripada duduk saja
Mari kita lawan berpantun.
Penyampaikan
nasihat juga menjadikan pantun sebagai cerminan orang Melayu. Masyarakat Melayu
biasanya menyelitkan unsur nasihat dan ajaran agama dalam pantun untuk memberi
kesedaran kepada seseorang. Penyampaian nasihat ini turut menjadi cerminan
orang Melayu kerana mempamerkan keindahan bahasa yang memancarkan nilai
masyarakat Melayu. Gambaran struktur pantun yang ringkas, tidak kompleks yang
mempunyai nilai sindiran atau berkias turut digunakan. Ini bermaksud masyarakat
Melayu biasanya amat sensitif apabila ditegur secara terus terang. Oleh itu,
unsur teguran dan sindiran itu diselitkan dalam pantun yang bertujuan untuk
nasihat terutamanya oleh golongan tua kepada golongan muda. Bahasa teguran yang
digunakan adalah lembut namun makna yang disampaikan mempunyai maksud yang
mendalam dan bermakna. Jadi, nasihat yang diberikan berunsurkan halus dan tajam
untuk ditujukan kepada seseorang. Cerminan yang dihasilkan melalui penyampaian
nasihat ini akan meninggalkan kesan yang mendalam kepada golongan muda
terutamanya kerana sindiran yang diperkatakan disampaikan secara halus dan
berseni. Ini dapat dibuktikan dengan pantun di bawah:
Mari dijemur kain
jelujur,
Kain jarang warnanya perang,
Orang jujur kerap terbujur,
Orang curang sinarnya terang.
Kain jarang warnanya perang,
Orang jujur kerap terbujur,
Orang curang sinarnya terang.
Pantun
juga seringkali menjadi cerminan orang Melayu yang telah terkenal dengan adat
dan budaya yang menebal dalam diri. Ini demikian kerana pantun juga menjadi
cerminan orang Melayu dalam menyampaikan hajat. Ini bermaksud, pantun sebagai
alat untuk berkomunikasi dalam adat istiadat atau majlis tertentu. Dalam
istiadat meminang atau perkahwinan masyarakat Melayu, pantun sering digunakan
sebagai pembuka bicara ataupun menyampaikan hajat di hati. Melalui majlis
peminangan yang dijalankan oleh masyarakat Melayu, adat dan tata tertib yang
sopan telah sebati dengan diri orang Melayu yang menggunakan bahasa yang indah,
pergaulan yang sopan dan pemikiran yang tajam. Lalu, aspek ini digunakan di
dalam pantun semasa majlis peminangan dan ini telah menjadi cerminan atau
pantulan adab dan tata terbit orang Melayu ke dalam pantun. Oleh itu,
penggunaan bahasa yang lembut dan sopan dalam kehidupan seharian diserap dalam
pantun. Maka, lahirlah perasaan kasih sayang dalam menyampaikan hajat dalam
proses peminangan. Inilah yang dikatakan refleks dari kehidupan masyarakat
Melayu dalam cerminan pantun. Ini dapat dibuktikan dengan pantun di bawah:
Batang padi batang
langsat,
Padi bunting tumbuh di laman,
Datang kami datang berhajat,
Ingin menyunting bunga di taman.
Padi bunting tumbuh di laman,
Datang kami datang berhajat,
Ingin menyunting bunga di taman.
Kesimpulannya,
pantun adalah puisi asli milik orang Melayu yang telah membawa pelbagai
cerminan dan refleks kepada orang Melayu itu sendiri. Dengan adanya cerminan
orang melayu melalui pantun ini, martabat orang melayu berada di tahap yang
lebih tinggi kerana memiliki khazanah sastera yang memberi gambaran tentang
keadaan dan keistimewaan masyarakat Melayu. Pantun yang telah lama dianggap
sebagai cerminan orang Melayu ini telah membawa pemikiran masyarakat Melayu
yang kreatif dan menguji ketangkasan pemikiran, sebagai hiburan dan jenaka,
penyampaian nasihat dan cerminan adat dan budaya orang Melayu dalam majlis
peminangan.
No comments:
Post a Comment